Pengakuan Seekos Aku

Setiap imej dan hasil penulisan yang terdapat di dalam blog ini adalah hak milik tetap pemilik blog. Ia tidak berkaitan secara langsung mahupun tidak dengan sesiapa yang masih hidup ataupun yang telah tiada lagi (atau dalam proses tiada lagi di dunia). Jika terdapat persamaan maka ia hanyalah sekadar kebetulan semata-mata. Malah pemilik blog juga tidak memperakui sebarang imej atau penulisan yang terlebih dahulu telah diakui bukan dimiliki oleh pemilik blog. Lantas sebarang unsur penggunaan imej dan hasil penulisan tanpa pengesahan pemilik adalah ditegah sama sekali.

Monday 23 May 2011

10. Rawatan Pelik

Kalau korang ialah seorang penghidap PSORIASIS untuk satu tempoh masa yang lama then aku yakin yang korang tak hanya memilih untuk stayed pada satu-satu rawatan jer sepanjang tempoh masa korang hidup. Korang pasti dah pergi ke banyak tempat, berjumpa banyak doktor ilmiah, doktor rawatan alternatif, doktor kampung, bomoh, manusia terpilih etc. Itu belum lagi masok kos rawatannya. Tapi kali ni just nak sentuh rawatan pelik-pelik jer.


Aku pernah pergi jumpa bomoh yang 'menurun' then jilat kaki aku kemudian termuntah-muntah dia, aku pernah jumpa orang yang 'pandai' mengubat katanya ada jin laut yang marah pada nenek moyang aku dulu then hukum aku so dia bagi air 'penawar' untuk sembuhkan aku. Plus ada yang suruh makan ular or minyak ular sebab kulit ular cam kulit aku r. Ada yang suruh sapu kulit aku ngan uri budak baru lahir r. Tapi 2 terakher tu aku tak pernah cuba r.



Plus ada gak yang sangat irritating cadangkan guna ubat panau, ubat kayap, ubat ruam..



Tapi ada part ada nasihat yang membuahkan hasil positif. Pernah guna ubat Cina or aloe vera dan beberapa ubat alternatif lain. Memang berkurang cuma kulit PSORIASIS ni agak pandai. Bila ubat sekali ia akan okey tapi  the next time ia dah tak ada effect lagi. Dah jadi imun. Hmmm...






















Or ada gak yang bagi worst advice guna ubat jerawat or minyak TYT yang leh halang gigitan nyamuk tu.. Hmmm

1 comment:

  1. salam nak tanya.ubat cina tu ubat apa ye? terima kasih

    ReplyDelete