Pengakuan Seekos Aku

Setiap imej dan hasil penulisan yang terdapat di dalam blog ini adalah hak milik tetap pemilik blog. Ia tidak berkaitan secara langsung mahupun tidak dengan sesiapa yang masih hidup ataupun yang telah tiada lagi (atau dalam proses tiada lagi di dunia). Jika terdapat persamaan maka ia hanyalah sekadar kebetulan semata-mata. Malah pemilik blog juga tidak memperakui sebarang imej atau penulisan yang terlebih dahulu telah diakui bukan dimiliki oleh pemilik blog. Lantas sebarang unsur penggunaan imej dan hasil penulisan tanpa pengesahan pemilik adalah ditegah sama sekali.

Monday 5 July 2010

1. Mukadimah


Hi.. My name is Nazir. Tapi mostly nya aku hanya dikenali sebagai AJ. Berusia 25 tahun dan menghidap PSORIASIS sejak aku berusia 2 tahun. Maka maknanya aku dah menghidap PSORIASIS untuk tempoh 23 tahun. Jadi kalau korang semua tanya aku macam mana rasa jadi penghidap PSORIASIS then aku boleh jawab tapi kalau korang tanya macam mana rasa seorang normal then aku akan kata: Aku hanya normal sehingga usia aku 2 tahun dan selepas tempoh tu sehingga sekarang aku tak pernah jadi normal dan tak akan jadi normal sampai bila-bila. Hmmm...


Jadi blog kedua aku ni (yang pertama ialah http://mynameisnazir.blogspot.com) ini akan jadi tempat untuk aku share cerita tentang PSORIASIS dan aku.Sebab as yang aku check, sangat-sangat tak ada blog-blog peribadi di MALAYSIA yang betul-betul serius nak share cerita mereka dan PSORIASIS yang mereka alami. Kelab PSORIASIS MALAYSIA di FACEBOOK pun tak aktif sangat. Membuatkan aku terfikir sorang-sorang "Di mana perginya anggaran sekitar 1 juta masyarakat MALAYSIA yang menghidap PSORIASIS ni?" Sedangkan selama aku hidup 25 tahun ni aku cuma jumpa 3 orang jer pesakit PSORIASIS di luar HOSPITAL SAKIT KULIT. 1st: Kak Amy semasa kerja di PUSTAKA LIBRARY, 2nd: Bob sama belajar SAFETY OFFICER and lastly Daos sama kerja di PUSAKA. Yang lainya ada di mana?


Disebabkan aku dah 25 tahun bersama PSORIASIS then walaupun dalaman aku tak lagi kuat sepenuhnya aku masih terfikir betapa pada usia aku yang cukup lemah (ketika zaman awal remaja dan remaja khususnya) aku sangat-sangat perlukan seseorang yang benar-benar berada dalam situasi aku untuk be with me. Dia yang boleh share his/her experience tentang how to handle that, what I need to do when that such thing happen or just cukup hanya listen to me whenever I need him/her. 

Tapi sebaliknya aku dibesarkan sebagai satu-satunya individu dalam keluarga yang besar menghidap PSORIASIS. Jadi sejak kecil aku dah diterapkan berulang-ulang kali dengan nilai bahawa ia adalah PENYAKIT dan aku perlukan UBAT untuk buat ia HILANG. Ia adalah KEAIBAN yang perlu DISEMBUNYIKAN dan banyak lagi nilai-nilai yang tak betul. Aku tak persalahkan family aku yang tak dibesarkan dengan ajaran sepatutnya tentang PSORIASIS.



Jadi blog ini adalah satu tanggungjawab sosial aku kepada masyarakat di luar sana. Aku masih lagi lemah dan masih memerlukan tangan untuk membuatkan aku berdiri teguh. Ketahuilah bahawa PSORIASIS is not a CURSE but it is a GIFT. Hadiah dari TUHAN untuk kita semua. Sebab ada seorang kawan yang memberitahu bahawa Tuhan itu tidak akan menurunkan sesuatu melainkan jika Dia tahu bahawa kita mampu menerimanya..

1 comment:

  1. Salam...terasa pula bila kamu bercakap mengenai group fb psoriasis tidak aktif...saya yang membukanya sebenarnya...tapi saya tak dapat nak manage..limited time...huhu....

    saya kena psoriasis sejak sekolah...tapi makin teruk masa tengah belajar kat U...

    banyak masalah sebenarnya psoriasis ni...yang paling saya tak tahan, bila kepanasan...ya rabbi, azabnya hanya ALLAH je yang tahu...

    Apa2pun, chaiyok2...u are not alone bro...huhu...

    ReplyDelete